Subscribe to Subscribe to 's comments

Solat itu Bicara ku

Posted by ibunda. Comment (0).

November 2015

Bulan November yang datang agak tergopoh gapah sehingga masa berlalu tidak di sedari. Begitu jua dengan ku. Terganggu dengan kehadiran bisness yang memaksa ku menghabiskan sisa malam dengan memikiri hal dunia.

Malam itu diri ini sungguh letih dan terlajak tidur. Aku di buai oleh sebuah mimpi ketika subuh sedang berlangsung.

Mimpi pendek singgah di alam dimensi bawah sedar ku. Aku melihat seorang wanita bercakap di hadapan mikrofon di sebuah majlis agama.

 Dia mengalunkan sebuah lagu yang sungguh merdu dan suaranya sungguh lantang. Di depannya ada sebuah scroll, mungkin skrip lagu. Sebaris lagu di alun dalam Bahasa arab, dan sebaris lagi dalam Bahasa Malaysia.

Baris kedua itu ialah, Apakah kamu sudah BERBICARA dengan Allah hari ini?”

Aku tersentak dengan ayat tersebut lalu terkejut dari tidur. Melihat fajar pagi sudah kelihatan.

Apakah maksudnya? Nah, inilah yang berlaku….

Sejak kebelakangan ini ketika ku menyelami kata-kata para makrifat tentang SADAR ALLAH dalam kehidupan , zikir dan solat. semalam aku di berita kan dengan ILMU yang baru,  sebuah pencerahan ttg , BICARA dengan TUHAN.

 Kenapa wanita itu tidak menyindir ku dengan kata-kata seperti ;  “Apakah kamu sudah SOLAT hari ini?’

Kenapa kata-katanya begitu halus…. kiasan. BUKAN SOLAT yang di sebut tetapi BICARA dengan Allah.

Apakah pernah kamu jadikan SOLAT itu BICARA hati?

Solat yang di katakan ‘Berbicara’ itu adalah solat  khusu’ dan penuh kerinduan kepada-Nya.

Rasulullah bersabda :” As sholatu mi’rojul mu’min, Sholat itu adalah Mi’rajnya orang mukmin “ . Barang siapa yang ingin berbicara dan bercakap cakap dengan Allah, lakukan solat yang khusu’ dan benar.

Untuk mendapatkan kekhusu’an dalam solat kita harus mengerti apa yang kita lafaz .

 Seperti kata ahli sufi, solat kami tidak ada batasan waktu dan masa. Tidak ada 5 waktu… Keikhlasan dan kesungguhan mereka untuk mengenali diri mereka sendiri dan kemudian mengenali Allah. Minat dan dorongan mereka dalam banyak hal tidak didorong oleh sesiapa – mereka hanya mencari kebenaran dan keikhlasan dalam setiap hal. Mereka akan mengalami banyak hal dan keadaan yang pelik yang ditunjuki oleh Allah sebagai bukti bahawa mereka sedang dalam perjalanan yang diredhai.

Siapa sangka bukan kumat kamit kalimah dan surah yang panjang didalam SOLAT yang Allah kehendaki. Juga bukan ritual berdiri rukuk  tunduk sujud dan duduk kamu! Yang Allah ingini hanyalah BICARA mu dengan-Nya. Bukan sekadar SADAR Allah, ingat Allah… namun kata-kata dan janji-janji yang kamu hadirkan di depan-Nya. Solat itu bicara mu…

Bukan kalimah ungkapan  yang kamu tiada fahami ! Kenapa harus baca surah yang panjang tetapi tidak mengerti?

Kebanyakan solat, tetapi di baling solat mereka  ke dunia. Tiada erti.

Allah memahami semua Bahasa hati mu. Berbicara lah kamu didalam Bahasa yang kamu fahami agar hubungan dan kesedaran bersama Allah ada di dalam frekuensi-Nya.

Rasulullah bersabda: أَوَّل مَا يُرْفَعُ مِن هَذِهِ الأُمَّةِ الْخُشُوعُ حَتَّى َلَا تَرَى فِيهَا رَجُلًا خَاشِعًا

“Yang pertama kali diangkat dari umatku adalah khusyu’, sehingga engkau tidak akan melihat seorang pun yang khusyu’.”

Sahabat Hudzaifah Radhiyallahu anhu berkata: “Yang pertama kali hilang dari agama kalian adalah khusyu’, dan yang terakhir kali hilang dari agama kalian adalah solat.

Allah tidak membutuhkan kita, karena kebanyakan dari kita merasa berkewajiban untuk mengerjakan solat. Kebanyakan dari kita solat untuk memenuhi kewajiban. Ketika kalian berdiri di hadapan hakim dan dia akan memutuskan perkaranya, maka hati kalian mulai berdebar-debar. Kenapa? Karena kita sadar tentang siapa orang di hadapan kita.

Kesedaran tentang siapa Sang Khaliq di hadapan  ketika solat akan membawa kepada kekhusu’kan dan terjadilah solat sebuah bicara indah bersama Allah.

Jangan termasuk dalam golongan #ARABISASI yang hanya mengikut…. Cari lah jati diri mu sendiri. Siapakah kamu disisi Allah.

Ini lah pesan Ibunda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Selamat Datang

Log in

Lost your password?