Subscribe to Subscribe to 's comments

Salawat Malaikat (Malaeka)

Posted by ibunda. Comment (0).

Mimpi di bulan Jun 2013

Salawat para malaikat adalah mimpi yang indah. Melihat diri ini bersama beberapa wanita lain. Kami semuanya memakai gaun panjang berwarna putih, seakan gaun putih pengantin. Kainnya sehingga meleret mencecahi tanah.  Ibu menyinting gaun tersebut ketika menuruni tangga. Kami berjalan beriringan sambil tangan memaut antara satu sama lain seakan seperti tangan cekak di pinggang dan tangan sahabat memaut dan juga di simpan di pinggang. Rambut kami di dandan cantik. Semua wanita itu berwajah lembut dan berkarisma.

Sambil menuruni tangga putih, sempat ibu melihat langit putih di atas, mungkin seperti awan putih. Kami semua berselawat, ‘allahumma salli alaik’ berulang kali sambil berjalan menuruni tangga putih.

bidadariTerasa tempat itu seperti kawasan putih atau langitnya putih atau pakaian kami berwarna putih atau mungkin tangga itu putih. Namun terasa sekelilingnya putih. Ibu terjaga dari tidur di subuh hari.

Hairan, selawat ini tidak pernah ibu ucap atau amal di dalam zikir

Jika yang selalu di sebut-sebut itu seperti allahumma salli ala muhammad atau nama nabi yang lain, namun salawat ini agak yang terbaru buat ibu.

Maksudnya ‘semoga kedamaian menyertai anda’. Masya Allah.

Ada yang mengatakan ia adalah salawat malaikat di setiap lapisan langit. Para malaikat mengucap salam dan salawat ke atas para nabi.

Zikir baru ini akan ibunda amalkan , semoga sejahtera para nabi yang abid.

Apakah ini namanya jalan arifbillah? atau ibu adalah malaeka ( bidadari) seperti gambaran pengantin di atas? atau ini menceritakan tentang aku sedang menyusuri tangga makam insan disisi Allah?

Mereka yang melalui jalan arifbillah adalah sahabat karib Allah. Walaupun mereka sangat cantik, tetapi di tutupi oleh keadaan luaran yang sangat sederhana, seperti manusia biasa. Allah berfirman, “para sahabatKu tersembunyi di bawah kubah-Ku, tiada yang mengenali mereka kecuali Aku”. Orang arifbillah mendapat penghormatan yang tinggi, dipanggil insan sejati, menjadi kekasih Allah, sahabat-Nya yang akrab dan ‘pengantin’-Nya. Para pemegang makrifat adalah pengantin Allah yang Maha Tinggi.

Namun hakikatnya hanya Tuhan yang tahu, aku hanyalah hamba allah yang mendapat pencerahan dari Nya untuk melalui alam melihat malaeka (bidadari) berselawat.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Selamat Datang

Log in

Lost your password?