Subscribe to Subscribe to 's comments

Rahsia Dua Surah

Posted by ibunda. Comment (1).

Ibunda merenung kata-kata Ayahanda guru  10 tahun yang lalu tentang rahsia dua surah dan dua golongan manusia yang amalan nya sampai kepada Allah Sang Pencipta  yang Maha Kuasa. Ketika di saat diri ini menghampiri suatu jalan yang lain berbeda dari jalan sebelumnya….ibunda semakin memahami ilmu yang pernah di sampaikan dulu…

DUA surah yang diturunkan Allah di dalam Al Quran, antara surah terakhir tentang MANUSIA rupanya adalah ilmunya yang tidak terjangkau akal fikir…tidak bisa di fahami tanpa melalui petunjuk.

Dua golongan manusia ini …yang berdiri kepercayaan mereka di atas DUA jalan yang berbeda namun kuasa Allah kedua mereka memiliki makam yang tinggi diantara kerajaan Allah….dan tidak dapat kamu fahami tanpa keikhlasan..ketahuilah tidak habis  pena qalam allah ditulis walau habis lautan tinta di guna…ilmu Nya maha luas dan Allah tidak meletakkan had didalam qalam Nya.

Lihatlah dengan sir mu yang paling ikhlas…

Satu golongan manusia beriman yang taat dan patuh kepada Tuhan manusia Raja Manusia Sembahan manusia yang berdiri atas dalil An-Nas.

Dan segolongan lg manusia yg beriman dengan jalan berserah diri kpd Allah, Tuhan yang Esa yg tiada sesuatu menyerupaiNya. Berimankan dalil al-ikhlas yg menjadi pegangan hidup.

Inilah DUA surah yang agung..surah terakhir di dalam al quran.…menceritakan tentang DUA jalan… DUA golongan manusia beriman dari zaman dulu hingga akhir zaman. Dua ayat pertolongan ini merupakan jalan bagi mereka yang sampai. Ternyata ramai manusia menceritakan tentang hikmah dunia dari amalan ayat ini..namun hikmah akhirat tidak di ungkap lanjut maksudnya.

Inilah yang ibunda akan selitkan disini walau tidak seperti yang engkau fikirkan namun ketahuilah sesungguhnya ilmu Allah luas tiada bertepian.

Dan ketahuilah kamu, diantara mereka yang beriman ini ada yang  berpegang pada talian jalan An-nas, akan menemui Sang Isa, di akhir zaman. Ikuti-Nya Kerana DIA-lah jalan yang LURUS.

Dan mereka yang berdiri teguh  mentauhidkan Allah semata dan berserah diri tiada yang lain selain Allah ….diatas talian jalan Al-Ikhlas, Petunjuk yang mereka temui adalah jalan yang LURUS.

Sungguh Allah maha Kuasa.
Menurunkan ilmu yang tidak ku fahami…
Ketika ku berjalan diantara kedua jalan ini…barulah ku fahami artinya…ketika ku menjalaninya…saat bertemu sang raja…..saat roh berjaga dan  tidak tidur…saat ku ditimpa kesusahan …ketika ku difitnah lalu bersabar dan merendah diri…ketika nyawaku di ugut mereka..ketika amalan ku jatuh dan naik…aku melalui kedua dua jalan ini…

Sungguh sebaknya hati….
Kerana mungkin hanya aku seorang saja di bumi yang mengetahui atau engkau sudah mengetahuinya sblm aku? ….
Apakah engkau fahaminya seperti ku?
Apakah ayat ayat Allah yg engkau tafsir dan hafal tanpa merenunginya? .. tidakkah kau tahu andai an-nas adalah sebuah JALAN?

Di mana Raja mu? Apakah tika kau mendawamkan ayat Allah yang menjadi perisai hidup dan pegangan mu…..seperti rasa ada sesuatu  pertolongan ghaib dari langit?
Bukankah syed abdul qadir jilani juga mendawamkan kedekatannya kepada Sang Raja? Bukankah Jilani yang engkau kenal….adalah penghulu wali suci…yang mengajarmu tentang kalimah ayat ayat allah? An-nas itu adalah dalil sebuah jalan kedekatan para Sang wali suci…

Raja mu adalah jalan yang lurus.
Dia lah Sang Raja,  Sang Musa kalamullah, Sang Isa ruhullah..roh qudus yang mengajari mu rahsia makrifat Allah. Ikuti Nya TaatiNya…kerna Dia memiliki kerajaan dan berkuasa keatas amalanmu.

…dan wahai kamu segolongan lagi..
Ketika kamu tiada punya apa apa kelebihan, bukan golongan ahli kitab, namamu sepi di bumi, engkau yatim piatu, pemimpinmu adalah Allah amalan mu rahsia. …dan tika sakitmu susahmu…tiada ayat yang dapat menyembuhkan selain lahaulawalla quwatta illa billah... engkau tidak meminta pertolongan selain berserah diri kpd Allah…itulah iman dan pegangan mu….tiada ayat di badanmu tiada huruf di selendangmu…dan tahukah, engkau sedang berjalan diatas  jalan apa?

Itulah jalan wali allah…jalan berserah diri kpd Allah..jalan nabi ibrahim, jalan nabi muhammad rasulullah.. Wajib bagimu bertemu ‘petunjuk’ kerna Petunjuk Jalan yg Lurus. Ini lah jalan yg sukar…kerna TANPA petunjuk engkau terputus perhubungan..

Dan diantara dua golongan ini akan ada dua golongan lain….golongan kanan dan golongan terdahulu (wassabiqun nassabiqun).

Andai apa yang ibunda sampaikan ini tidak sampai ke pengetahuan akal fikir mu…usah lah kamu bertanya…kerna huraian ini belum menjadi saksi dari amalan mu..

 

One response to “Rahsia Dua Surah”

  1. Mila kunis

    Salam bonda,seperti yang pernah ku ceritakan pada bonda dulu,aku pernah terlihat wajah Nabi Isa.Ia cuma melintas dalam fikiran. Semenjak itu aku sering beramal kepada Allah.Kesannya,aku jauh lebih bahagia sekarang.Bila aku terkenangkan beliau aku merasa sangat kasih padanya selayaknya Nabi Allah yang kita hormati.Bonda,aku terkadang tertanya tanya adakah beliau juga mengasihi aku.Sekadar ingin berkongsi pengalaman denganmu. Terima Kasih

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Selamat Datang

Log in

Lost your password?