Subscribe to Subscribe to 's comments

Rahsia Huruf Hijayyah

Posted by ibunda. Comment (0).

Ramadhan 2016

Didalam mimpi yang lepas, Ibunda ada menceritakan tentang mimpi-ku melihat huruf-huruf hijayah yang berselerak di kaki langit, berwarna tembaga. Entah apa maksudnya dan rahsia huruf hijayyah sehingga aku menyebut-nyebut Allah Maha Kuasa, Allah Maha Kuasa sehingga terjaga. Sehingga saat ku menulis, masih tidak ku mengerti rahsia huruf hijayyah.

Di bulan Ramadhan 2016, ketika ibu merenung ayat-ayat Maryam, dan terlihat pembukaan huruf-huruf hijaiyah, hati ini melihat dan menyambung semula mimpi ku saat bertemu Bonda Maryam , ketika ku melihat rantai di leher Bonda Maryam  mempunyai  5 nombor. Sungguh aku tidak pasti apa maksud nombor-nombor itu, apakah ia sejenis kod atau mempunyai maksud seperti ‘kaf ha ya ain shod’?

Masya Allah. Apakah kekuasaan Allah yang ingin di sampaikan? Sungguh aku tidak memahaminya sehingga kini. Ya Allah, bukakan penglihatan ghoib ku agar mata hati ku lebih tajam. Buka lah tirai yang menutup penglihatan ku, sungguh aku tidak mengerti maksudnya.

Segala puji bagi Allah yang telah meletakkan pada huruf-huruf berbagai rahasia yang tidak ada bandingannya. Dan mewakilkan kepada huruf hurufnya para malaikat. Maka bagi mereka yang terpilih, terbukalah permadani untuk mengetahui apa-apa dengan izin Allah, dari keajaiban-keajaiban kerajaannya-Nya.

Setiap kali Allah berfirman dengan huruf hijaiyah, Allah akan menyatakan bahwa ini adalah ayat-ayat kitab yang jelas dan nyata bagi mereka yang bertaqwa. Ayat-ayat itu kemudian akan di iringi oleh nama-Nya Ar-Rahman Tuhan langit dan bumi….kemudian seterusnya ayat-ayat itu menceritakan kisah para rasul , nabi dan kaum terdahulu…terus menyambung dari kesinambungan lama kepada Muhammad.

Renungi ayat-ayat yang agak sama  di dalam Al Baqarah, Maryam, Imran, AsSyura, Thaha, Qaaf, Al Araaf, Nun kecuali Yassin ada sedikit kelainan dalam ayat-ayat-Nya di mana ia  penuh dgn peringatan.

Alif, Lam, Mim, Ha, Ra, Kaf, Ha, Ya, Ayn, Sin, Qaf, Sad, Ta and Nun.

The Quran has knowledge of everything and the knowledge of the Quran is in the Huroof which are the letters in the beginning of the chapters. No one knows them except Hakims of the ummah.

Everything has a secret, and every secret has a key, and the key to Bismillah ar-Rahman ar-Raheem.

Begitulah bermulanya amalan ku, dengan zikir Bismillah ar-Rahman ar-Raheem. Zikir Bismillah walau beribu kali tulus ikhlas di amal dalam setiap solat, ya paling susah untuk memberi tanda. Zikir Bismillah tidak memberi sebarang petanda dan kadang-kadang Ibunda berputus asa… lalu kembali berzikir Allah dan zikir-zikir yang lain-nya kerna zikir yang lain itu mudah meresap dan menurunkan mimpi dan petanda untuk ku fahami ilmu hakikat dan makrifat diri.

Namun jauh di sudut hatiku, zikir Bismillah adalah yang teragung dan IBU segala zikir.

Ianya adalah nama Allah yang terpahat di 4-tiang arasy. Aku pasti amalan ku dengan Bismillah ar-Rahman ar-Raheem akan membawa kemakrifatan jauh ke langit sehingga tiada petanda di bumi. Biarlah tiada petanda di dunia ini….mungkin Allah akan menurunkan wahyu pada waktu dan masa yang Dia tetapkan. Sungguh aku akan menunggu saat itu Ya Allah.. tidak akan ku berputus asa dalam beramal dan mendekatkan diri dengan mu di setiap malam.

Jadikan lah diri ini wanita terbanyak mengucapkan Bismillah ar-Rahman ar-Raheem di bumi-Mu. Aku ingin mengalahkan bidadari mu yang sentiasa berzikir di langit dan aku ingin berdiri hampir dengan kursi-Mu.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Selamat Datang

Log in

Lost your password?