Subscribe to Subscribe to 's comments

Bismillah Kalimah Agung

Posted by ibunda. Comment (0).

April 2017

Lamanya Ibunda menyepi dari cerita mimpi, namun aku menyimpulkan suatu rumusan tentang Bismillah Kalimah Agung serta ayat-ayat Tuhan.

Setelah aku di perlihatkan huru-huruf hijaiyah, solatku menjadi lebih teratur selain wahyu Allah di dalam Al Quran dapat ku hafaz dengan mudah. Ia terjadi dengan sendiri tanpa dirancang. Alhamdulillah, ketika usia mencecah 44 thn, mata yang sudah kelabu dan memori sejemput masih di izinkan Allah untuk memahami firmanNya.

 Surah Al-Mulk, Yassin, Maryam, Taha, Waqiah, Ar Rahman..sedang ku bawa di dalam solat terkadang panjangnya sehingga anak kecil ku bisa terlena di dalam solat. Bukan hafazan saja malah maksudnya sekali aku dalami satu persatu. Masya Allah.  Inilah firman yang hidup nyata dan bukan mimpi… dan semestinya Ibunda tidak harus tergopoh-gopoh menghabiskan suatu ayat sebelum waktunya….

 Nah, seperti firmannya Allah;

“Maha Tinggilah Allah yang sebenar (pada segala-galanya). Dan janganlah engkau tergesa-gesa membaca Al-Quran sebelum selesai dibacakan kepadamu, dan berdoalah: “Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku” ( Taha 20:114)

Inilah khasiatnya Bismillah yang di ajari guruku sang Arifbillah. Hanya sepatah kalimah sudah memadai kata guru. Hidupkanlah Bismillah dalam diri mu nescaya ia akan menjadi pembantu mu di akhirat kelak. Semoga aku termasuk dalam golongan umat Ariffin yang sentiasa mengucapkan Bismillah. Amin.

Kalimat Bismillah merupakan refleksi prinsip KeESAan Ilahi. Kebergantungan seluruh anekaragam kepada Yang Maha ESA.

Antara mukjizat Bismillah;

Dari Anas bin Malik, Nabi bersabda;
“Andaikata pepohon dijadikan pena dan lautan dijadikan tinta, lalu dikumpulkan semua jin, manusia dan Malaikat untuk membuat buku dan menulis ERTI  Bismillaahir rahmaanir rahiim selama sejuta tahun, mereka tidak akan sanggup mengertikannya walau hanya satu persepuluh darinya.”

 Bersabda Rasulullah s.a.w.: “Ada suatu kaum yang datang pada Hari Qiamat nanti dengan mengucapkan Bismillaahir rahmaanir rahiim. Lebih berat kebajikan mereka dari keburukan mereka. Lalu berkata umat-umat yang lain: “Alangkah beratnya imbangan amal kebajikan mereka.”

 Kerana ia adalah Isim Allah Yang Maha Agung. Jika sekiranya diletakkan langit dan bumi serta segala isinya ke atas neraca timbangan, nescaya beratlah lagi kalimah Bismillaahir rahmaanir rahiim.”

 Dikisahkan di dalam Kitab Khozinatul-Asror bahawasanya Allah Ta’ala itu mempunyai 3000 nama yang mana 1000 nama hanya diketahui oleh para Nabi-Nabi Allah, 300 nama disebutkan di dalam Kitab Taurat, 300 nama disebutkan di dalam kitab Injil, 300 nama disebutkan di dalam Kitab Zabur, 99 nama disebutkan di dalam Al-Qur’anul kariim manakala 1 berada di sisi Allah

  3000 nama ini terhimpun di dalam 3 nama-nama Allah iaitu Allah, Arrahmaan dan Arrahiim yang termaktub pula di dalam kalimah Bismillaahir rahmaanir rahiim.

 Sebagian para Ariffin menegaskan, dalam perspektif makrifat kepada Allah, Bismillaah hirrahmaan nirrahim itu kedudukannya sama dengan kun dari Allah.

 Dan begitulah kisahnya dengan tujuh lembah pegunungan kosmik “Qaf” ini tersimpan tujuh buah huruf Al-Hijaiyyah, yakni huruf-huruf yang ada pada kalimah suci “Bismillah”. Pegunungan  “Qaf” merupakan pesona spiritual dari keindahan dan keAgungan Tuhan, yang selalu menjadi pintu gerbang untuk masuk kedalam lautan rahasia Tuhan, yang dimulai dengan kerinduan kepada-Nya, dan bergerak secara perlahan menuju penyingkapan “hakikat Bismillah” yang suci dan mensucikan, dan akhirnya mencapai peleburan (Fana) dengan melintasi horizon “Qaf” yang sangat luas dan tanpa batas.

  “Qaf, demi Al-Qur’an yang sangat mulia” (Q.S. : 50 : 1)

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Selamat Datang

Log in

Lost your password?