Subscribe to Subscribe to 's comments

Sejarah Banglo Lama

Posted by ibunda. Comment (0).

(April 2012)

villa

Jarang sekali ibu bermimpi bertemu iblis. Agak sudah bertahun-tahun mimpi ibu tidak termasuk dalam ‘channel’ iblis.

Banglo lama ibu, Villa Asmara baru di diami genap 3 bulan setelah siap di ubah suai. Ibu ada juga mendengar cerita  tentang kawasan sekitaran yang agak ‘gelap’ sedikit. Ada satu dua cerita tentang iblis di kawasan itu tetapi tidak mengganggu manusia.

Suatu malam ibu berada di sebuah rumah seperti rumah setinggan setingkat. Di ruangan dapur, Ibu bersama seorang bomoh yang sedang menghalau satu makhluk iblis ini dari rumah berkenaan. Ibu tidak melihat wajah iblis tersebut tetapi tahu iblis itu sedang bertenggek di atas para dapur. Bomoh memberitahu ibu bahawa itu adalah energi gentayangan kemungkinan seorang lelaki yang pernah di bunuh disini dan wujud ghaibnya menjadi iblis.

Setelah bomoh itu beredar, ibu berdialog dengan iblis tersebut. Dengan nada marah ibu berkata, ‘ engkau iblis laknatullah, nyah engkau dari sini’. Sambil tangan menunjuk-nunjuk dan bercakap-cakap dalam tidur, suami terus kejutkan ibu.

Aduh…boleh bermimpi iblis rupanya. Ibu pun berkata kepada suami,’saya mimpi roh lelaki ada di bunuh di sini. Dia menjadi milikan iblis. Ia di kawasan sekitar rumah ini, dan tak mungkin rumah orang lain.’

Selalunya mimpi sebegini, roh ibu tidak pergi jauh. Pasti berada rumah sendiri atau berdekatan. Ada juga suami pusing keliling rumah mencari sebarang petanda seperti batang paip yang terlihat di dalam mimpi, namun tidak menemui apa-apa.

Agak-agak sebulan berlalu, ibu berkesempatan bertemu dengan orang lama yang tinggal disini sejak 20 tahun yang lalu. Ibu bertanya jika dia tahu apa-apa berita tentang kisah rumah ini. Dia berkata, ‘jika puan tidak tanya saya, saya pon tidak akan cerita’.  Memang 20 tahun yang lalu, kawasan sekitar rumah ibu adalah hutan dan setinggan Indonesia. Memang ada seorang lelaki Indonesia di bunuh, di kerat-kerat dan diletak dalam guni di rumah tersebut, yang kebetulan rumahnya terletak di belakang rumah ibu bersebelahan sungai.

Masya Allah. Memang benar mimpi ibu.

Dahulu sini adalah kawasan hutan dan sungainya agak besar berbanding sekarang. Dan sungai tersebut menjadi tempat ‘buangan’ roh-roh jahat. Katanya lagi, memang selalu ada hantu suka menunggu di simpang Jalan depan rumah di waktu malam sehingga penduduk kampong seram untuk melalui Jalan tersebut.

Tetapi setelah masa berlalu dan kawasan tanah sudah di beli oleh penduduk melayu dan hutan di cerahkan, sudah kurang kes-kes hantu di situ. Masjid sekitaran juga selalu memainkan bacaan al-quran setiap hari melalui corong speaker masjid. Alhamdulillah.

Masakan roh ibu boleh memarahi dan menghalau iblis jika tiada iblis berkeliaran di situ. Pohon tidak bergoyang jika tiada angin.

Sejak peristiwa tersebut, ibu selalu membaca yassin di ruangan belakang (garden) rumah ibu sehingga tiada lagi rasa seram sewaktu mengambil angin di belakang. Maklumlah banyak ‘persinggahan’ dan ibu harus berhati-hati takut gangguan datang berterusan.

Rumah banglo ini agak lama tidak di urusi dengan baik. Sudah menjadi lalang di belakangnya sebelum kami beli. Namun ia sudah cerah dan bersih dari sebarang  ‘singgahan’ energi gentayangan dari jenis jin dan iblis. In sya Allah.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Selamat Datang

Log in

Lost your password?